1

PRESSEMEDDELELSE
Berit Basten: Treasure Box
Fernisering 4. Marts, kl. 17-20
Udstillingsperiode: 5. Marts – 9. Marts kl. 12-18

Det er en stor fornøjelse at præsentere Berit Bastens første soloudstilling i Koh-inoor.
Udstillingen består af tre nye værker, der på forskellig vis undersøger
autoritative repræsentationer for magt, køn og begær i det visuelle felt.

Den 10. Marts 1914 gik suffragetten Mary Richardson ind på The National Gallery i
London. Med sig havde hun en kødhakker, skjult i sit tøj. Efter at have vandret rundt
i museets udstillingsrum en tid, standsede hun op foran Diego Velázquez’ ikoniske
maleri af en nøgen rygvendt Venus, the Toilet of Venus (’the Rokeby Venus’ 1647-
51). Tilsyneladende i dyb kontemplation stod hun stille foran maleriet, inden hun
med en hurtig bevægelse smadrede rammens beskyttende glas og tilføjede lærredet
syv gennemgående snit henover Venus’ ryg.

I Værket Reconstruction of the damage caused by Mary Richardson’s 1914 attack
on Diego Velázquez’s the Rokeby Venus in the National Gallery London,
reproducerer Berit Basten sporene efter Richardsons ikonoklastiske handling.
Værket består af syv præcist placerede snit skåret i billedfladen på et fotografi af en
belyst studiebaggrund. Ved at tømme billedet for betydning og indskrive
Richardsons gestus i et fotografisk non-space, peger Basten på den institutionelle
konstruktion som gesten, såvel som billedet indgår i.

Udstillingens andet foto-værk Nine of Fifty-Seven Pearls in a Pearl Necklace er en
undersøgelse af perlekæden som kulturel genstand og ikonisk repræsentation for
femininitet. I en serie på ni fotografier, dokumenterer Basten et udvalg af perler fra
en halskæde med ægte perler. Perlerne er fotograferet én for én på en grå
studiebaggrund, som mimer 50’ernes videnskabelige fotografi.

Værket Ballistic Curtain dækker udstillingsstedets store frontvindue og hindrer en
visuel adgang til gallerirummet udefra. Det er fremstillet af Ballistic Nylon, et
skudsikkert materiale, der blev opfundet under II Verdenskrig til brug i det
amerikanske flyvevåben. Stoffet viste sig ikke at være tilstrækkeligt beskyttende over
for kugler, hvorfor man i nyere tid er gået over til andre materialer. Med sin
begrænsning af beskuerens visuelle adgang til gallerirummet, leger værket med,
pirrer og problematiserer, den visuelle nydelse, der ligger til grund for beskuelsessituationen
som sådan - og en institutionel beskuelsessituation i særdeleshed.

Berit Basten (f. 1973) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademis
billedkunstskoler 2004-2010. Hun arbejder konceptuelt baseret med fotografi, tekst
og installation.


For yderligere information kontakt Berit Basten
T +45 26 15 10 30
beritbasten@hotmail.com


billeder fra udstillingen
/pictures from the exhibition
2

3

4

5

5


7

8

9

10

11


Udstillingen er støttet af Statens Kunstråds Internationale Billedkunstudvalg.
/ The project is supported by the Danish Arts Council

20